‘In 2023 is kwart van winkelruimte overbodig’

Een kwart van de winkelruimte is in 2023 overbodig. Om het winkelaanbod weer naar een gezond niveau te tillen moeten winkels een andere bestemming krijgen, zoals woningen. Dat zegt vastgoedadviseur CBRE in een rapport over de retailmarkt.

CBRE wijst onder meer naar de verkopen via internet, die blijven stijgen. Al wordt daar wel een kanttekening bij geplaatst: het huidige model met gratis verzending en retournering is volgens CBRE onhoudbaar. Daarnaast speelt de vergrijzing een rol en het feit dat Nederlanders meer uitgeven aan diensten als Netflix en Spotify dan aan goederen.

Positief voor de retail is volgens CBRE dat er steeds meer toeristen naar Nederland komen. “Toeristen zijn big spenders en nemen een groot deel van de consumentenbestedingen voor hun rekening”, meldt het rapport. Dat is overigens maar ten dele waar, zo voegt Zilverpolder hier als commentaar aan toe. Veel toeristen – vooral uit Azië – komen in groepen en lopen gedwee achter een gids met een omhoog gestoken vlaggetje. Ze maken snel een rondje langs de paar highlights in een stad en gaan dan direct weer weg, op naar een volgende bestemming. Zij geven nauwelijks geld uit.

De verwachte vraag naar winkelmeters per regio en sector verschilt sterk. Volgens CBRE hebben van alle branches modewinkels het zonder twijfel het moeilijkst. Ook elektronicazaken, winkels voor sport- en hobby-artikelen en speelgoedzaken hebben het volgens CBRE moeilijk.

Op linkedin zegt Hans van Tellingen, eigenaar van onderzoeksbureau Strabo, het in beginsel wel eens te zijn met de analyse, maar niet met de uitkomst. Hij verwacht dat de winkelruimte met hooguit een paar procent zal veranderen. Volgens Van Tellingen is er in sommige plaatsen ruimte voor uitbreiding en in andere plaatsen niet.
Karel Baarspul van Zilverpolder sluit zich hierbij aan. ‘In vier jaar tijd een kwart minder winkelruimte is niet reëel.’

Reacties zijn gesloten.