Nederland raakt gefrustreerd van kopen op afspraak. De verplichting om minimaal vier uur van tevoren een winkelbezoek te reserveren, blijkt in de praktijk slecht te werken voor zowel ondernemers als consumenten. Dat blijkt uit een peiling van INretail, de brancheorganisatie van de winkeliers. Het AD schrijft hier over.
Uit het onderzoek onder ruim duizend winkeliers blijkt dat ruim een maand na het ingaan van het winkelen op afspraak, veel beschikbare tijdsloten niet worden benut. Daarnaast komt gemiddeld 20 procent van de consumenten die een reservering maakt, niet opdagen. ‘Grootwinkelbedrijven hebben daar nog meer last van dan het mkb. Bij kleinere winkels is er meer binding met de klant en komt bijna iedereen zijn afspraken na. Grotere ketens geven in onze peiling aan dat inmiddels 30 procent niet komt opdagen. Zeker in de grotere steden hebben ze daar last van’, zegt INretail-directeur Jan Meerman.
Ook consumenten hebben moeite met de regels. Een derde toont weinig begrip voor de beperkingen en een op de vijf consumenten vraagt aan winkeliers om soepel met de regels om te gaan. Maar als ze dat doen dan lopen ondernemers het risico beboet te worden. In de praktijk valt dit overigens mee, veel gemeenten gaan coulant om met de regels.
INretail vindt dat de extra beperkingen voor winkels geschrapt moeten worden. ‘In de laatste persconferentie beloofde demissionair premier Rutte bij versoepelingen direct naar mogelijkheden voor winkels te kijken. De sector heeft een protocol voor veilig winkelen op de plank liggen dat al maanden haar bestaansrecht bewezen heeft. Daar moeten we zo snel mogelijk naar terug. Elke extra maatregel is een extra hindernis. Non-food winkels hebben heeft een dramatisch jaar achter de rug en ook over de maand maart meldt 62 procent van de ondernemers omzetverlies.’
De kans is groot dat de winkeliers hun zin krijgen. Het kabinet is bezig met het versoepelen van de lockdownmaatregelen per 21 april. Komende week wordt duidelijk of het winkelen op afspraak straks verleden tijd is. Meerman: ‘De geluiden zijn positief.’