Ook zware tijden voor producenten van bitterballen

Het wordt een onzekere herfst voor bitterballenproducenten. Door de coronacrisis gaan al sinds de lente veel minder mensen naar horecagelegenheden en wordt de populaire snack minder gegeten. Waarschijnlijk stort die verkoop nog verder in door de tweede golf en het slechtere weer, zeggen verschillende producenten tegen NU.nl.

Bij het Brabantse Jong Food rollen iedere maand zo’n 2,5 miljoen bitterballen van de band. Maar toen minister-president Mark Rutte in maart aankondigde dat de horeca op slot zou gaan, ontving directeur Koen de Jong binnen vijf minuten een e-mail van een inkoopdirecteur van een grote klant. “Alle vrachtwagens zouden de volgende dag worden geweigerd”, zegt hij.

Het was het begin van een turbulente periode. De eerste week stortte de verkoop van zijn bitterballen, die vrijwel alleen voor professionele keukens bestemd zijn, in. Daarna ging het dankzij het goede weer iets beter, al schat hij dat zijn omzet op het gebied van snacks ongeveer een derde lager ligt dan vorig jaar. Hij maakt zich zorgen om wat er de komende maanden gebeurt.

Bij andere bitterballenproducenten is dezelfde worsteling te zien. Bij Van Geloven, het bedrijf achter onder meer Mora, Kwekkeboom en Van Dobben, kreeg de omzet in het voorjaar ook een klap. “Ons geluk is dat we de helft van onze producten in de supermarkt verkopen”, zegt Jan Aaltzen Linde, CEO van het bedrijf. “Maar in de bedrijfscatering, sportclubs en horeca missen we dit jaar enorm veel.” Hij schat dat zijn totale omzet dit jaar op ongeveer 90 procent van die van vorig jaar uitkomt.

Reacties zijn gesloten.