‘Komende jaren verdwijnt veertig procent van de winkels’

Dertig tot veertig procent van de retailers in Nederland is over vijf tot tien jaar verdwenen. Daarvan is directeur Jan Meerman van brancheorganisatie INretail overtuigd. “Dat gaat zeker gebeuren.”

Volgens Meerman heeft een grote groep winkeliers niet voldoende geld om het over een andere boeg te gooien. Ook beschikken velen volgens hem niet over de flexibiliteit om het anders te gaan doen, terwijl dat wel nodig is. “Wat deze tijd vraagt is dat de ondernemer heel kritisch kijkt naar hoe hij het altijd heeft gedaan en hoe hij het gáát doen. Die draai blijkt vreselijk moeilijk.” Hij roept winkeliers op online goed zichtbaar te zijn en te investeren in social media.

Meerman zei dat rond het werkbezoek van koning Willem-Alexander en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken aan Beverwijk. Ze lieten zich afgelopen donderdag bijpraten over hoe de gemeente erin is geslaagd om de leegstand fors omlaag te krijgen.

Hoe een gemeente die leegstand omlaag krijgt is iets waar wij als Zilverpolder grote twijfel over hebben. In veel winkelstraten vallen opnieuw grote gaten na de crisis van 10 tot 15 jaar geleden. Nu gaat het om bijvoorbeeld damesmodeketen Didi. Ook andere ketens worden steeds kritischer waar hun filialen zitten en sluiten vestigingen die minder rendabel zijn geworden. Kijk bijvoorbeeld naar Zeeman en De Bijenkorf. Kenners zien het dagelijks gebeuren: door winkelstraten lopen steeds minder mensen, laat staan consumenten die van plan waren of zijn iets te kopen. Als overheid heb je daar gewoon weinig vat op, laat staan invloed op. Lege panden kan een overheid niet op commando vullen.

Reacties zijn gesloten.