Kans is niet groot op snelle heropening winkels

De kans lijkt klein dat de non-foodwinkels op 3 maart weer open mogen. Premier Mark Rutte zei donderdag in een Kamerdebat dat hij weinig ruimte ziet voor versoepelingen. “Ik ben er niet heel vrolijk over.”

De huidige lockdown loopt tot en met 2 maart. Het kabinet maakt volgende week dinsdag bekend hoe het daarna verder moet. Rutte zei dat het kabinet bezorgd is over de oplopende besmettingscijfers en de situatie in de ziekenhuizen. De derde golf lijkt volgens hem onafwendbaar. “Het ziet er niet hoopvol uit.”

Brancheorganisatie INretail vraagt al weken om de winkels 3 maart weer te openen. “Dat kan veilig en past ook in de pandemiefase waarin Nederland inmiddels zit.” Volgens INretail dreigt er een kaalslag in de winkelstraten. Uit een enquête onder 1300 leden blijkt dat bij bijna driekwart van de gesloten winkels de omzet in januari zestig tot honderd procent is gekelderd. 72 procent maakt zich grote zorgen over het voortbestaan van de zaak. Een maand geleden was dat 63 procent.

Terecht zeggen winkeliers dat bij heropening de winkels heus niet propvol met klanten komen. Een doorsnee winkel is al blij met de komst van vier tot acht klanten per dag. En dat terwijl een beetje supermarkt per keer circa 75 bezoekers tegelijk in de winkel heeft. Bij tien uur openingstijden zijn dat er tenminste 750 per dag. En dat mag (overigens terecht!) wel.

Of zoals een winkelier op Retailnews reageerde: ‘Gewoon allewinkels weer open, met maximaal aantal klanten per m2. Dit moet dan ook gelden voor de supermarkten, en drogisterijen en laat ze daar maar eerst eens handhaven.
In de meeste gewone winkels zijn de 1e 3 maanden van het jaar toch geen hardlopers, dus zijn er sowieso al minder klanten.
Wij hebben een zaak van 600m2 en als er in deze tijd meer dan 10 klanten tegelijk zijn is het veel, dus ruimte en afstand genoeg. De compensatie regels zijn net als de Efteling, gewoon een sprookje, je kunt hier amper je privé hypotheek van betalen, laat staan de huur van het bedrijfspand, verzekeringen, gas water licht en oh ja …. je moet ook nog eten, bijna vergeten. Het Click en Collect verhaal werkt in de meeste winkels ook niet, de consument wil kijken , voelen en kopen, en wij moeten ze hiermee verleiden tot meer te kopen.
De paar Click & Collect orders brengen het licht nog niet eens op.’

Reacties zijn gesloten.