Damesmodeketens verliezen het van online

Alle winkels van Promiss en een aanzienlijk deel van de Steps-winkels (38) in Nederland sluiten hun deuren. Dat maakte moederbedrijf FNG gisteren bekend. De sluitingen komen voort uit een verandering van strategie, waarbij de focus bij Promiss en Steps meer op online komt te liggen. Althans, dat is de verklaring van het moederbedrijf.

Deskundigen stellen echter dat deze damesmodeketens gewoon de slag met online verloren hebben. Te lang stilgezeten en te lang hebben vastgehouden aan verouderde doelgroepen.
Vandaag werd daarbij ook nog bekend dat damesmodeketen Didi uitstel van betaling heeft gevraagd.

Voeg bij dit beeld voor de detailhandel ook nog dat vorig jaar er voor het tweede jaar op rij minder mensen (- 1,7 procent) door de winkelstraten liepen dan een jaar eerder. Dat meldde onderzoeksbureau RMC op basis van tellingen van shoppers door wifi-sensoren van Citytraffic. Op toplocaties als de Kalverstraat in Amsterdam nam de drukte nog sneller af dan in een gemiddelde winkelstraat.

Toch denkt RMC niet dat het einde van fysieke winkels in zicht is. Ook wij geloven dat de detailhandel weliswaar in een enorm transitieproces is gewikkeld waarbij traditionele (misschien wel ‘ouderwetse’) winkels gaan verdwijnen en nieuwe moderne winkels gaan ontstaan. Winkels waar de keuze via bestelknoppen bij gevoerde merken min of meer onbeperkt zal zijn. Waar de consument ook gewoon bestellingen moet gaan halen of waar bestellingen tegen betaling worden thuisbezorgd en waarbij retourzendingen niet meer zo gemakkelijk zullen gaan.
Maar dat het aantal winkels zal afnemen, dat staat buiten kijf. Deskundigen gaan uit van 30 procent minder winkels binnen tien jaar.

Reacties zijn gesloten.