Markthal in Rotterdam heeft het moeilijk

De Markthal moet zich meer richten op dagverse producten en Rotterdammers, de huurprijs verlagen en het klimaat verbeteren. Dat staat in een rapport dat op verzoek van ondernemersvereniging MHOV is opgesteld en bij eigenaar Klépierre en de gemeente Rotterdam is aangeboden.

Het onderzoek is uitgevoerd door een projectgroep met oud-wethouder Hamit Karakus als voorzitter, meldt het Algemeen Dagblad. Er is onder meer een enquête gehouden onder vierhonderd bezoekers in de hal en 1.250 mensen online. Meer dan de helft van de bezoekers zegt alleen maar in de Markthal te komen kijken.

De ondernemers in de Markthal vrezen kopje onder te gaan als er niet wordt ingegrepen. Er moet onder meer een betere mix tussen ‘food en vers’ komen, door daar bij nieuwe verhuur en het verlengen van contracten rekening mee te houden. Horeca en pseudo-horeca zouden nu de overhand hebben.

Verder wordt gepleit voor ‘bredere looppaden, open plekken, minder units, meer mogelijkheden voor tijdelijke verkoop en events’. Door minder vierkante meters te verhuren, kan de omzet per vierkante meter volgens het rapport worden verhoogd. Verder zou een lagere huurprijs noodzakelijk zijn om rendement te kunnen halen.

In het rapport is ook aandacht voor het klimaat in de Markthal, dat al sinds de opening onder vuur ligt. De temperatuurverschillen zouden te groot zijn en de ventilatie te wensen overlaten. Begin dit jaar bleken veel kramen te kampen met ongedierte.

De ondernemingsvereniging schortte onlangs nog alle gesprekken met Klépierre op, omdat het overleg muurvast zit en de problemen zich blijven opstapelen. De vastgoedeigenaar herkent zich niet in het verhaal van de ondernemers, zegt een woordvoerder. “We gaan liever rechtstreeks met hen in gesprek. Het is jammer dat die contacten zijn opgeschort.”

In een reactie laat professor Koornstra weten: ‘Toch blij dat veel van mijn oud-studenten zich mijn standaard uitspraak wel zullen herinneren: Leuk plan, maar hoe gaan we er geld mee verdienen! Dat geldt voor zoveel initiatieven  in de retail die geweldig in de hoogte worden gestoken, maar meestal een geringe overlevingskans hebben.’
Ook in de binnenstad van Gouda, de thuisbasis van Zilverpolder, doet het hardnekkige gerucht de ronde dat er een trendy foodhall zal komen in de recent verkochte Gouwekerk aan de Hoge Gouwe. De initiatiefnemers moeten maar eens te rade gaan bij professor Koornstra, zo luidt het advies van Zilverpolder.

Reacties zijn gesloten.