Leegstand Rotterdam daalt, maar het kan nog beter

De Rotterdamse binnenstad leeft op door de combinatie van investeringen, nieuwe publiekstrekkers en een lage leegstand. Er staan op dit moment 120 winkels leeg in het centrum en dat zijn er veertig minder dan drie jaar geleden. Dat blijkt uit het winkelmarktrapport Rotterdam van vastgoedadviseur Colliers International.

De gemiddelde winkelleegstand in Rotterdam is in drie jaar tijd gedaald van 9,3 naar 6,3 procent. In de binnenstad bedraagt de leegstand zes procent, wat onder het landelijk gemiddelde van 7,7 procent ligt. Onder meer Hudson’s Bay, Decathlon, TK Maxx, Yoghurt Barn en Sla hebben zich in de havenstad gevestigd.

Om de aantrekkingskracht van winkelstraten te vergroten, kan er volgens Colliers naar het clusteren van dezelfde type winkels gekeken worden. Consumenten moeten nu vaak door het hele winkelgebied lopen om producten goed te vergelijken. Ook zitten winkels met een luxe karakter nu tussen goedkope telecomzaken en snoepwinkels, constateert de vastgoedadviseur.

Rotterdam kan daarbij een voorbeeld nemen aan de binnenstad van Den Haag, die een duidelijke indeling heeft in sfeergebieden die zich focussen op één type consument. Daardoor stijgt het aantal winkelbezoekers en wordt het volgens Colliers makkelijker om nieuwe winkelformules te binden.

Verder ziet de adviseur kansen om het luxere gebied aan de Kruiskade beter in de markt te zetten, door meer monobrandstores en foodformules in dit segment aan te trekken. Als voorbeeld wordt gewezen op onder meer Maje, Sandro, Ted Baker en Eataly. Zij zouden zich kunnen vestigen in de nabije Korte Lijnbaan, waar nu sprake is van leegstand.

Andere kansen ziet Colliers in het terugdringen van de winkelruimte buiten het centrum. Vooral voor de wijken in Rotterdam-Noord is het een oplossing om die winkels te transformeren naar woningen.

Reacties zijn gesloten.