Hoe overleeft de speciaalzaak?

Supermarkten blijven in omzet groeien en speciaalzaken dreigen in de verdrukking te komen. Maar dat hoeft niet.
FoodService Instituut Nederland (FSIN) nam de kansen van de speciaalzaak onlangs in een onderzoek onder de loep en kwam tot dezelfde conclusie als die van de ABN Amro: speciaalzaken hebben toekomst, maar alleen als zij zich voldoende onderscheiden. De ‘gewone’ speciaalzaak zal daarentegen niet overleven. Daarnaast wijst FSIN op het toenemende belang van de locatiekeuze. Om rendabel te zijn is er in ieder geval een marktgrootte van ongeveer twintigduizend inwoners nodig, stelt de organisatie. Ook verdient het assortiment per locatie speciale aandacht. In krimpgebieden verdient een breder assortiment de voorkeur, terwijl speciaalzaken zich in de stad juist moeten onderscheiden met unieke producten en een diep assortiment. “Meer dan de helft van het assortiment moet bestaan uit producten die de supermarkt niet heeft”,

FSIN reikt zes handvatten aan om de komende jaren tot de overlevers te behoren.

  1. Leg de focus binnen het assortiment op kwaliteit in plaats van op kwantiteit: streef naar een aantal kwalitatieve producten met een goed verhaal, in plaats van een groot, overlappend assortiment.
  2. Bied je onderscheidende producten relatief goedkoop aan. Word kampioen onder jouw producten en etaleer dit met trots.
  3. Focus hierbij op het onderscheidende vermogen van jouw zaak ten opzichte van reguliere foodaanbieders, op alle gebieden. Van de gastvrijheid en openingstijden tot aan vernieuwende producten en diensten.
  4. Zorg dat je klant ‘gast’ wordt. Klant- en gastgerichtheid wordt steeds belangrijker. Ontzorg de consument en doe dit beter dan supermarkten. Tegemoetkomen aan specifieke behoeften is een must: help bij het maken van de beste keus voor de consument als individu.
  5. Werk samen met de omgeving. Koop in bij leveranciers en boeren uit de buurt en werk samen met horecazaken. Elk specialisme heeft zijn eigen specialiteiten en juist hier liggen kansen om die krachten te bundelen.
  6. Zorg voor passie voor product en team. Storytelling rondom je zaak is belangrijker dan ooit. Een winkel is niet enkel een ‘winkel’, maar ook een theater, gericht op beleving. Sfeer, authenticiteit, ambacht, trots, en creatief ondernemerschap zijn hierbij belangrijke pijlers.

Op de (eigen) foto Betty Koster die twee bijzondere kaaswinkels onder de naam L’Amuse exploiteert in resp. IJmuiden en Amsterdam. In haar winkels verkoopt ze ruim 400 verschillende soorten kaas. Zij gaat het natuurlijk prima redden!

(bron: RetailTrends maart 2018)

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.