Hè hè, supermarkten gaan groente zonder plastic aanbieden

De laatste trend in de supermarkten is naked food, uitgestald groente en fruit zonder plasticverpakking. In navolging van Whole Foods in de VS en supermarkten in Nieuw-Zeeland, begint ook Albert Heijn in Hoofddorp, door vanaf maandag groente en fruit open en bloot op de schappen te leggen. Dit schrijft zaterdag de Financieele Telegraaf.

Voorlopig gaat het om een proef van een maand en om meer dan honderd biologische en niet-biologische producten als bospeen, cherry-tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango’s. Gekoelde groenten, gekoeld fruit en ook aardappelen en uien zijn uitgesloten van de test.

Eerder deze week klaagden klanten van Albert Heijn op sociale media dat tegenwoordig alle paprika’s in plastic verpakt zijn. AH reageerde dat het een tijdelijke maatregel is. ‘Onze paprika’s komen momenteel uit Spanje en zijn wat zwakker dan normaal. Om ervoor te zorgen dat de paprika’s niet snel weggegooid moeten worden, hebben ze tijdelijk een plastic jasje. Nog een paar weken tot de Nederlandse paprika’s in de winkels liggen, die hoeven geen jasje aan”, aldus AH.

AH maakt in ruim 150 winkels nu gebruik van ’dry misting’: verneveling waardoor groente en fruit langer vers blijven. ‘We testen of de combinatie ’dry misting’ en geen plastic verpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we plastic kunnen besparen.’

De proef past in het beleid van Albert Heijn om het percentage verpakkingsmateriaal voor 2025 met 25% (20 miljoen kilo) terug te dringen. Ook Jumbo heeft zich hier aan gecommitteerd. Maar de Veghelse supermarkt zoekt het voorlopig vooral in milieuvriendelijkere verpakkingen.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.