Blurring niet zo eenvoudig als het lijkt

Een wijntje bij de kapper, een gezonde lunch in de sportschool of kledingwinkels met gezellige lunchrooms: blurring is hip en ‘here to stay’. Steeds meer ondernemers bieden een stukje horeca aan om klanten langer in hun zaak te houden. Want hoe langer zij blijven, hoe meer zij besteden is de gedachte. Makkelijker gezegd dan gedaan. Er kleven wat haken en ogen aan dit fenomeen. We noemen er een paar zoals we die aantroffen op RetailNews en RetailTrends.

Een oerwoud aan regels
In veel gevallen kan de wet- en regelgeving roet in het eten gooien. Alhoewel veel gemeenten branchevervaging onder voorwaarden toestaan, moet er ook rekening worden gehouden met de drank- en horecawet en het bestemmingsplan. Een restaurant dat streekproducten wil gaan verkopen, loopt al snel tegen een probleem aan. Volgens de drank- en horecawet is het niet toegestaan om artikelen te verkopen in ruimtes waar alcohol geschonken wordt. In een afgescheiden ruimte is dat weer wel toegestaan. Een ander voorbeeld is een slijterij die ééns per maand een proeverij wil organiseren, maar dat niet in dezelfde ruimte mag doen als de winkel. Dit soort constructies maken het veel ondernemers moeilijk. Is er wel voldoende ruimte? Leg het plan dan eerst voor aan de gemeente. Per gemeente verschilt de regelgeving enorm.

Ieder zijn vak 
Dat horeca een vak apart is, vergeten veel retail-ondernemers nog wel eens. Hoe moeilijk kan het zijn om koffie te serveren en broodjes te bereiden? Starters buiten de horeca onderschatten vaak wat er allemaal bij komt kijken. Wil je als ondernemers een lekkere lunch aanbieden? Dan heb je al snel een professionele keuken nodig. Vergis je niet: ook hier zijn veel regels aan verbonden. Waar met voedsel gewerkt wordt, gelden strenge hygiëne eisen. Het naleven van deze eisen blijkt vaak een groot struikelblok te zijn. Zijn de benodigde diploma’s in huis en voldoe je aan alle omgevingsvoorwaarden van de gemeente, aan de regels van brandweer en Voedsel en Warenautoriteit? En hoe zit het bijvoorbeeld met stankoverlast? Belangrijk is om in een vroeg stadium een erkende leverancier van horeca- apparatuur en keukens in te schakelen. Zij kunnen meer vertellen over de eisen waar de apparatuur en de keuken aan moet voldoen.

Doe het goed 
Niemand zit te wachten op slappe koffie, wiebelende tafels of slecht belegde broodjes. Dit kan uiteindelijk zelfs klanten kosten. En ook als je teveel stuurt op een lage prijs kan er veel misgaan. Een vaatwasser die voor te veel damp zorgt of een afzuiginstallatie die geluidsoverlast veroorzaakt houden klanten niet langer vast. Ook het goed en snel bedienen van klanten is niet iets om er ‘zo maar’ even bij te doen. Maak keuzes en zorg dat wat je aanbiedt, ook écht goed is. Zo krijgen klanten de extra beleving om langer in de zaak te blijven.

Reacties zijn gesloten.