Black Friday: een vloek of een zegen?

Voor het merendeel van de retailers is het geen goed idee om deel te nemen aan koopjesdag Black Friday. Dat stelt kredietbeoordelaar Moody’s, dat waarschuwt voor de negatieve effecten op de marges. RetailNews schrijft hierover.

Black Friday haalt voornamelijk aankopen die consumenten anders voor Kerst zouden doen naar voren, stelt Moody’s. Diezelfde producten worden dan met lagere marges verkocht. Daardoor is het shopevent verliesgevend voor de Europese retailsector als geheel en ‘zelden positief voor individuele bedrijven’, stel Moody’s.

Alleen slimme retailers met een doordachte strategie, inclusief specifieke maatregelen om de marges te beschermen, zouden volgens Moody’s moeten meedoen. “Anderen hebben besloten dat hun algehele winstgevendheid en merkwaarden beter worden gediend door deelname volledig te vermijden.” Na verloop van tijd zullen consumenten volgens de kredietbeoordelaar bovendien steeds meer gaan beseffen dat echte koopjes op Black Friday een zeldzaamheid zijn.

In Nederland liet onder meer Dille & Kamille weten Black Friday bewust te vermijden. In plaats van korting te geven, doneerde de winkelketen vrijdag 23 november een euro voor iedere online aankoop aan het goede doel.

Er zijn ook deskundigen die winkeliers adviseren om tijdig aparte producten in te kopen (daar hebben ze een jaar min een dag de tijd voor), die voor een gewone prijs in de winkel te leggen en die met Black Friday met een hoge korting te dumpen. Dit lokt altijd klanten de winkel binnen en voor je het weet kopen die voortaan bij jou.

Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten gaat tijdens Black Friday op zoek naar koopjes, blijkt uit onderzoek van Motivaction. Bij Generatie Z (daartoe behoren mensen die geboren zijn vanaf 1992) ligt de participatiegraad met 45 procent het hoogst, gevolgd door veertig procent onder millennials (de leeftijd van 18 tot 38). Tegelijkertijd is ruim de helft van de ondervraagden sceptisch over de uitzonderlijkheid van de kortingen tijdens Black Friday.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.